8 Ekim 2018 Pazartesi

Sonbaharda Yapraklarını Döken Tek Şey Ağaçlar Değil: Epik High Da YGE'den Ayrılanlar Kervanına Katıldı



 Evet... Kötü ama o kadar da kötü olmayan haberlerde bu ara: Epik High YG ile olan kontratının sona ermesinin ardından ve şirketin yaptığı resmi açıklamaya göre “uzun görüşmelerden sonra” bir gece yarısı bavuluna mixtapelerini doldurup, "FUXX DA SYSTEM" yazılı kırmızı şapkasını askıdan alıp sessizce kapıyı arkasından çekti ve soluk sokak lambalarının altında usulca hiçliğe karıştı...


 Tamam... Belki bu kadar da dramatik olmamıştır. Ki aslında bir düşünürseniz önce Tablo sonra ise Epik High’ın tamamının YGE ile attığı imza bize hiç de kötü bir yedi sene vermedi (Fever’s End ve YGE’den çıkan en iyi albümler listesinde mutlaka adı olması gereken Shoebox, millet?). Üstelik Kore müzik piyasasında gördüğüm en iğrenç olaylardan biri olan Tajinyo* meselesinden sonra üç büyük şirketten biri olan YGE ile çalışmaya başlamak da başta Tablo olmak üzere Epik High için  temiz bir başlangıç ve iyi bir fırsat oldu. YGE altında çıkan ilk Epik High albümü 99 bizi biraz korkutsa da (ilk dinlediğim haftayı hatırlıyorum da resmen içime içime ağlamıştım) aslında şirketin yaratıcı süreçlerinde stüdyonun kapısını nazikçe çekip çevredekilere “Şşşşşşşşt... Çocuklar çalışıyor...” diye kızgın kızgın fısıldamak suretiyle Epik High’ı tamamen kendi haline bıraktığını da bi gerçek. Başka albümleri hatta zamanı gelince bir alt şirketi direkt Tablo’nun ellerine teslim etmesinden de aralarında iş konusunda bir güven problemi olmadığını biliyoruz... Gibi gibi.

 Peki o zaman neden Epik High YGE ile kontrat yenilemeyip yollarını ayırmayı seçti? Hakkında çok konuşulan YG gerilemesi gerçekten de var mı? Ya da bu olayı duyduktan hemen sonra “Ayyyy darısı bizim başımıza...” diye kendilerini ortaya atan başka YGE grupları/artistleri fanları dileklerinin gerçekleşmesine ne kadar yakın? Hadi biraz bunlar hakkında gevezelik edelim:

 Dışarıdan bakıldığında gerçekten de Epik High’ın YGE ile olan ilişkisinde sorun yok aslında. 7 sene YGE bünyesinde iki parça halindeki bir solo albüm, üç stüdyo albümü, Japonya’da yayınlanan bir toplama albüm bunun yanında konserler, etkinlikler, başka artistlerin albümlerini temelden prodükte etme imkanı, HGHGRND... Tamam, Epik High zaten çıkışından beri verimli bir gruptu (2003te çıkış yaptıktan sonra sadece 2004 ve Tajinyo olayının patladığı 2010’da albüm yapmadılar, diğer her sene için bir stüdyo albümleri var). Ama artık belli bir olgunluğa ulaşmış müzisyenler için bu yaratım süreci hiç de fena değil. Yani YGE’nin Epik High’ı şu meşhur zindanlarında aç ve susuz bıraktığını pek de söyleyemeyiz. Yaratıcı süreçlerine dalıp, burundan burundan konuşarak “Tablo, bizce bu olmamış” dediğini de düşünmüyoruz. Bu da aklıma ayrılmayı tetikleyecek sadece iki şık getiriyor: Birincisi, HGHGRND.


 HGHGRND uzun zamandır k-indie ve k-hiphop piyasasının nimetlerinden yararlanmaya çalışan YGE için (o AKMUlar boşuna şirkete alınmadı, Lee Hi’ın dijital canavarı çaylak diye reklamı yapılmadı ya da k-hop sahnesinden artistlerle collablara yönelinmedi... Belki bir ara sık sık şirkete girip çıkan Dok2’nun Rolex koleksiyonundan etkilenmişlerdir, kim bilir...) yeni vaha olma ihtimali taşıyan bir alt şirketti. Prodüksiyon ve tanıtım aşamasında tamamen YG’den bağımsız olması indie ismini taşımasına imkan veriyordu, şirket tamamen YGE’ye ait olduğu için karının yüzde yüz olarak YGE’ye aktarılacak olması ise şirketin bütçesine yeni bir kaynak sağlanmasına... Böylece birden kuruldu, Tablo başına getirildi, herkes çok heyecanlıydı, sürekli onunla bununla görüşülüyor, birden zaten başarılı olmuş indie veya hiphop sahnesi sanatçılarıyla anlaşmalar imzalanıyor (Hyukoh ve IDIOTAPE gibi), Lee Hi’ın ve Akmu’nun bile resmi olarak oraya geçeceği söyleniyor, planlar yapılıyordu ama... Ama Tablo albümüne odaklanmak istediği için şirketten çekildiğini söyledi, ondan sonra herhangi bir resmi CEO atanması olmadı, YGE’nin yönetim için kendi çalışanlarını gönderdiği muhabbetleri döndü, bir süre sonra Hongdae’deki ana binanın kapatıldığını öğrendik, sonunda da zarar açıklandı (336 milyon won yani şu anki kurla yaklaşık 1 milyon 814 bin TL) ve HGHGRND kapatıldı. Böylece alternatif YGE cennetinin de sadece bir yaz dönümü gecesi rüyası olduğu ortaya çıktı.  HGHGRND Tablo’nun heyecanlı olduğu bir projeydi aslında. Sonuçta YGE’nin kendisine verdiği bu bağımsızlıktan hoşlanmaması için bir sebep yok. Ama aynı zamanda biliyoruz ki HGHGRND o kadar da bağımsız değildi. Alt şirket Tablo’nun Sports Illigan’a verdiği röportajda kağıt üzerinde resmi olarak bağımsız olsa da %100lük bir oranla YGE’ye aitti ve daha önce de söylediğim gibi şirkete YGE çalışanlarının da gönderildiği söyleniyordu. Tablo’nun birden geri çekilmesi de HGHGRND’ın pekala onun umduğu gibi olmadığının bir kanıtı olarak yorumlanabilir. Tekrar da geri dönmedi bu açıdan... HGHGRND Epik High’ın YGE ile olan ilişkisindeki kırılma noktası olabilir.

 İkincisi ve benim bunu yazarken içimden göklere bir işaret gönderdiğim ise Epik High’ın "kendin pişir kendin ye"cilerden ilham alıp kendi şirketini kurması. Map The Soul? Neden olmasın? Grup pekala kendi şirketlerini kurmak amacıyla YGE ile vedalaşmış olabilir. Şimdilik hiçbir üye bununla ilgili bir imada bulunmadı tabi. Ama Tablo’nun pek de bağımsız olmayan bağımsız HGHGRND’da aradığını bulamadığını varsayarsak, neden kendi şirketlerini kurup yollarına devam etmesinler ki? Seoulite sayesinde biliyoruz, Tablo oldukça iyi bir prodüktör. Grubun başarı dolu ve saygı uyandıran kariyerlerini, piyasadaki yerlerini ve çevrelerini düşününce de kuracakları şirketin kendisiyle imza atmak isteyecek bağımsız sanatçılar bulmakla ilgili sıkıntı yaşayacağını düşünmüyorum. Tabi ki büyük bir adım ama çok da olasılık dışı değil sanki. Sonuç olarak tek diyeceğim “Ayyyyy böyle bir şey olabilir mi? Lütfen olsun çünkü!!”.

 Tabi ki bir de YGE açısından bakmak lazım: Epik High yerini ispatlamış, sağlam bir grup olsa da YGE’nin en büyük gelir kaynağı değildi. Sayelerinde zarar etmediler (yoksa bu anlaşma çok önce biterdi, ayrılıktan sonra herkes Tajinyo anıp şirketi bir kez daha övmüş olsa da YGE hayır kurumu değil) ama ciddi karlar da elde etmediler. Bu sebeple şirket Epik High’la olan ayrılığından toparlayamayacağı bir zarar görmeyecek. Her ne kadar olay ilk duyurulduğunda kısa süreli bir hisse değeri düşüşü dalgalanması yaşamış olsa da.

 Bu sebeple gelelim ikinci sorumuza: Şu YG gerilemesi ne menem bir şeydir? Basitçe açıklamak gerekirse kpop fanlarının iddia ettiğinin aksine kendisi tam bir Van Gölü Canavarı: Yani öyle bir şey yok. Çünkü ekonomik açıdan baktığınızda YGE’nin omurgası Big Bang’in sadece beşte biri ortada olmasına rağmen şirket senenin ilk iki çeyreğinde büyüme kaydedip hisse sıralamasında üç büyükler arasındaki ikinci yerini korumaya devam etti (Gerçi görünüşe göre BigHit piyasaya dalarsa hemen SM’in kuyruğuna takılıp YGE Corp’u yerinden edecek ama...). BLACKPINK antileri ne derse desin tipik bir YG grubu hareketi sergileyip lokal pazarda yerini sağlamlaştırdı, IKON ve WINNER da sessiz ve derinden (tamam Seunghoon o grupta olduğu sürece WINNER için sessiiiiz kısmı biraz uydurma olabilir) hiç de kötü iş yapmıyor. Ayrıca şirketin yeni bir kız ve erkek grubu çıkaracağı da konuşuluyor ki büyüme olarak yorumlanacak bunun da şu anki yükselişine olumsuz etkisi olamaz diye düşünüyorum. Buna bağlı olarak gene  ana konumuz ayrılıklara dönersek: Yakın zamandaki hiçbir ayrılık YGE’nin maddi bunalımıyla alakalı olmayacak. Çünkü olay tam bir 404 Not Found.

Buraya WINNER koydum. Çünkü onları seviyorum. Çünkü bakması çok güzel. Çünkü neden koymayayım?
Ehhe~

 Son olarak Epik High’ın yarattığı krizi (!) fırsata çevirme planları yapan diğer grup fanları,  bu kısım size: Bahsettiğiniz kişiler şirketten ayrılır mı? Birçoğu için cevap kocaman bir hayır. WINNER? Kesinlikle hayır. Big Bang? Yapmayın, Seungri şirket üzerine yapılsın diye bekliyor... IKON? İyi de neden? BLACKPINK? Yok artık...  Hiçbir kpop temelli grubun YGE’yi terk etmekle sağlayabileceği bir fayda yok. Biliyorum; aralıksız olarak zindanlardan, işkencelerden, kendi grubunuzun şirkette hak ettiği yerde olmadığından yakınıp stres atmaktan hoşlanıyorsunuz (benim de bir zamanlar hobimdi, insanda sauna etkisi yapıyor; aynı gevşeme, aynı üç gün huzur içinde uyurum duygusu...) ama gerçeklere baktığınızda yönetimi dandik izlenimi uyandırsa da yeri sağlam bir şirket ve orayı terk etmenin bu saydığımız isimlere en basitinden prodüksiyon aşamasında aynı imkanları bulamayacakları için yarardan çok zararı olur (Big Bang bile etkilenecektir, ciddiyim. SM’den çıktıktan sonraki ilk JYJ Mvsini hatırlayın. Bunlar hep para arkadaşlar.). Ama AKMU ve Lee Hi ya da bu şekilde şirkete alınıp ışıksız odalara terk edilmiş  indie sahnesinde de yerini bulabilecek bir çok YGE bünyesindeki artist? Açıkçası bunlar olabilir. Olursa mutlu oluruz. İkinci dileğim de bu hatta çünkü yeni bir Tablo prodüktörlüğündeki Lee Hi albümüne asla hayır demem.


 Yani durum böyleyken böyle... YGE bir iyi sanatçısını daha kaybetti ama bu ayrılık iki tarafa da ciddi zararlar verecek gibi durmuyor. Şimdi tek yapmamız gereken umutla yeni Epik High albümü beklemek ve bu arada YGE’nin Epik Highlı güzel günlerini hatırlamak adına belki bir Eyes, Nose, Lips açıp dinlemek. Hatta siz zahmet etmeyin ben sizin için şuraya bırakıvereyim:


*Tajinyo da nedir diyenler için: Basitçe anlatmak gerekirse Tablo’nun Stanford mezunu olmadığının iddia edilmesi ve bu konuyla ilgili suçlanması. 2009da başlayan ve 2010da ortalığı kasıp kavuran bir olay bu. Çünkü kendilerine Tajinyo diyen bu gruba göre Tablo’nun Stanford gibi bir üniversiteden üç buçuk yılda hem lisans hem de yüksek lisans diplomasıyla mezun olması imkansızdı. Olay ailesinin ve çocuğunun ölümle tehdit edilmesine kadar gitmişti (burada eve, bizzat annesine edilen tehdit telefonlarından, karısının onunla evlendiği için eleştirilmesinden, sokaklarda atılan soğuk bakışlardan, tam bir dışlanmadan bahsediyoruz). Üstelik resmi açıklama yapıldıktan sonra bile gittikçe büyüyen bu nefret grubu belgelere inanmamayı seçmişti, çünkü Stanford’a olan kaydında Daniel Seon Wong Lee ismini kullanan Tablo’nun oradan mezun olan kişiyle aynı kişi olmadığını iddia ediyorlardı.  Bir de bütün bunların üstüne Epik High’ın o zaman bulunduğu şirket olan Woollim de skandalla ilgili belirgin bir adım atmadı. Tablo’yu savunan gazeteciler bile en basit tabirle eleştirildi, hepsinin satın alınmış insanlar oldukları iddia edildi. Ardından Tajinyo’dan birileri Tablo ile aynı sene yani 2002 yılında Stanford makine mühendisliğinden mezun olmuş bir başka Daniel Lee buldular ve Tablo’yu onun kimliğini çalmakla suçladılar. Ki o kişi sonradan ortaya çıkıp durumu açıklamıştı. Tablo’nun ailesinin o küçükken Kanada’ya gitmesi sonucu aldığı Kanada vatandaşlığının askerden kaçmak için düzenlenmiş bir sahtecilik olduğunu iddia ettiler ve bununla ilgili 4 Koreli tarafından kendisine dava açıldı. Ardından Standford’da onunla beraber Koreliler kulübünde bulunan arkadaşlarının bir kısmı durumla ilgili bildirimler vermeye başladı ve bazıları onların da sahte olduğunu iddia etti. Son olarak Tablo MBC ile beraber Stanford’u ziyaret etti ve diplomasını orada kontrol ettirdi. Öyle bir olay ki o zamanki Kore Başkanı’nın bile hakkında yorum yaptığı, ciddi davaların açıldığı ve sonunda Tajinyo forumunun kurucusunun 2010 Ekiminde yakalanmasıyla bir şekilde sona eren ama Tablo’yu ve ailesini sonuna kadar etkilemiş bir karmaşa.

Diplerden bir notçuk: Yazı yazmayı özlemişim. Belli oluyor mu bilmiyorum ama, özlemişim. Özlemişim, özlemişiiiiiiiim...

Bu sebeple bir sonrakinde görüşmek üzere... Akıntı bizi nereye götürürse...

Tabi akıntıya kendimizi bırakmadan önce bu konuyla ilgili düşüncelerinizi aşağıda belirtirseniz bu garibi mutlu etmiş olursunuz. Siz bütün bu ihtiraslı YGE ayrılıkları hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizce Big Bang üyeleri asker dönüşü bir tezkere de YGE'den mi almalı? Ya da Seunghoon'u bana vermeliler m- Bir saniye... Bu tamamen başka bir konu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder