Evet... Kötü ama o
kadar da kötü olmayan haberlerde bu ara: Epik High YG ile olan kontratının sona
ermesinin ardından ve şirketin yaptığı resmi açıklamaya göre “uzun
görüşmelerden sonra” bir gece yarısı bavuluna mixtapelerini doldurup, "FUXX DA SYSTEM" yazılı kırmızı şapkasını askıdan alıp sessizce kapıyı arkasından çekti ve soluk sokak lambalarının altında usulca hiçliğe karıştı...
Tamam... Belki bu
kadar da dramatik olmamıştır. Ki aslında bir düşünürseniz önce Tablo sonra ise
Epik High’ın tamamının YGE ile attığı imza bize hiç de kötü bir yedi sene
vermedi (Fever’s End ve YGE’den çıkan en iyi albümler listesinde mutlaka adı
olması gereken Shoebox, millet?). Üstelik Kore müzik piyasasında gördüğüm en
iğrenç olaylardan biri olan Tajinyo* meselesinden sonra üç büyük şirketten biri
olan YGE ile çalışmaya başlamak da başta Tablo olmak üzere Epik High için temiz bir başlangıç ve iyi bir fırsat oldu.
YGE altında çıkan ilk Epik High albümü 99 bizi biraz korkutsa da (ilk
dinlediğim haftayı hatırlıyorum da resmen içime içime ağlamıştım) aslında
şirketin yaratıcı süreçlerinde stüdyonun kapısını nazikçe çekip çevredekilere
“Şşşşşşşşt... Çocuklar çalışıyor...” diye kızgın kızgın fısıldamak suretiyle
Epik High’ı tamamen kendi haline bıraktığını da bi gerçek. Başka albümleri
hatta zamanı gelince bir alt şirketi direkt Tablo’nun ellerine teslim
etmesinden de aralarında iş konusunda bir güven problemi olmadığını
biliyoruz... Gibi gibi.
Peki o zaman neden
Epik High YGE ile kontrat yenilemeyip yollarını ayırmayı seçti? Hakkında çok
konuşulan YG gerilemesi gerçekten de var mı? Ya da bu olayı duyduktan hemen
sonra “Ayyyy darısı bizim başımıza...” diye kendilerini ortaya atan başka YGE
grupları/artistleri fanları dileklerinin gerçekleşmesine ne kadar yakın? Hadi
biraz bunlar hakkında gevezelik edelim:
Dışarıdan
bakıldığında gerçekten de Epik High’ın YGE ile olan ilişkisinde sorun yok
aslında. 7 sene YGE bünyesinde iki parça halindeki bir solo albüm, üç stüdyo
albümü, Japonya’da yayınlanan bir toplama albüm bunun yanında konserler,
etkinlikler, başka artistlerin albümlerini temelden prodükte etme imkanı,
HGHGRND... Tamam, Epik High zaten çıkışından beri verimli bir gruptu (2003te
çıkış yaptıktan sonra sadece 2004 ve Tajinyo olayının patladığı 2010’da albüm
yapmadılar, diğer her sene için bir stüdyo albümleri var). Ama artık belli bir
olgunluğa ulaşmış müzisyenler için bu yaratım süreci hiç de fena değil. Yani
YGE’nin Epik High’ı şu meşhur zindanlarında aç ve susuz bıraktığını pek de
söyleyemeyiz. Yaratıcı süreçlerine dalıp, burundan burundan konuşarak “Tablo,
bizce bu olmamış” dediğini de düşünmüyoruz. Bu da aklıma ayrılmayı tetikleyecek
sadece iki şık getiriyor: Birincisi, HGHGRND.
HGHGRND uzun zamandır
k-indie ve k-hiphop piyasasının nimetlerinden yararlanmaya çalışan YGE için (o
AKMUlar boşuna şirkete alınmadı, Lee Hi’ın dijital canavarı çaylak diye reklamı
yapılmadı ya da k-hop sahnesinden artistlerle collablara yönelinmedi... Belki
bir ara sık sık şirkete girip çıkan Dok2’nun Rolex koleksiyonundan
etkilenmişlerdir, kim bilir...) yeni vaha olma ihtimali taşıyan bir alt
şirketti. Prodüksiyon ve tanıtım aşamasında tamamen YG’den bağımsız olması
indie ismini taşımasına imkan veriyordu, şirket tamamen YGE’ye ait olduğu için
karının yüzde yüz olarak YGE’ye aktarılacak olması ise şirketin bütçesine yeni
bir kaynak sağlanmasına... Böylece birden kuruldu, Tablo başına getirildi,
herkes çok heyecanlıydı, sürekli onunla bununla görüşülüyor, birden zaten
başarılı olmuş indie veya hiphop sahnesi sanatçılarıyla anlaşmalar imzalanıyor
(Hyukoh ve IDIOTAPE gibi), Lee Hi’ın ve Akmu’nun bile resmi olarak oraya
geçeceği söyleniyor, planlar yapılıyordu ama... Ama Tablo albümüne odaklanmak
istediği için şirketten çekildiğini söyledi, ondan sonra herhangi bir resmi CEO
atanması olmadı, YGE’nin yönetim için kendi çalışanlarını gönderdiği
muhabbetleri döndü, bir süre sonra Hongdae’deki ana binanın kapatıldığını
öğrendik, sonunda da zarar açıklandı (336 milyon won yani şu anki kurla
yaklaşık 1 milyon 814 bin TL) ve HGHGRND kapatıldı. Böylece alternatif YGE
cennetinin de sadece bir yaz dönümü gecesi rüyası olduğu ortaya çıktı. HGHGRND Tablo’nun heyecanlı olduğu bir
projeydi aslında. Sonuçta YGE’nin kendisine verdiği bu bağımsızlıktan
hoşlanmaması için bir sebep yok. Ama aynı zamanda biliyoruz ki HGHGRND o kadar
da bağımsız değildi. Alt şirket Tablo’nun Sports Illigan’a verdiği röportajda
kağıt üzerinde resmi olarak bağımsız olsa da %100lük bir oranla YGE’ye aitti ve
daha önce de söylediğim gibi şirkete YGE çalışanlarının da gönderildiği
söyleniyordu. Tablo’nun birden geri çekilmesi de HGHGRND’ın pekala onun umduğu
gibi olmadığının bir kanıtı olarak yorumlanabilir. Tekrar da geri dönmedi bu açıdan...
HGHGRND Epik High’ın YGE ile olan ilişkisindeki kırılma noktası olabilir.
İkincisi ve benim
bunu yazarken içimden göklere bir işaret gönderdiğim ise Epik High’ın "kendin pişir kendin ye"cilerden ilham alıp kendi şirketini kurması. Map The Soul? Neden olmasın? Grup pekala kendi şirketlerini kurmak amacıyla YGE ile
vedalaşmış olabilir. Şimdilik hiçbir üye bununla ilgili bir imada bulunmadı
tabi. Ama Tablo’nun pek de bağımsız olmayan bağımsız HGHGRND’da aradığını
bulamadığını varsayarsak, neden kendi şirketlerini kurup yollarına devam etmesinler
ki? Seoulite sayesinde biliyoruz, Tablo oldukça iyi bir prodüktör. Grubun
başarı dolu ve saygı uyandıran kariyerlerini, piyasadaki yerlerini ve
çevrelerini düşününce de kuracakları şirketin kendisiyle imza atmak isteyecek
bağımsız sanatçılar bulmakla ilgili sıkıntı yaşayacağını düşünmüyorum. Tabi ki
büyük bir adım ama çok da olasılık dışı değil sanki. Sonuç olarak tek diyeceğim
“Ayyyyy böyle bir şey olabilir mi? Lütfen olsun çünkü!!”.
Tabi ki bir de YGE
açısından bakmak lazım: Epik High yerini ispatlamış, sağlam bir grup olsa da
YGE’nin en büyük gelir kaynağı değildi. Sayelerinde zarar etmediler
(yoksa bu anlaşma çok önce biterdi, ayrılıktan sonra herkes Tajinyo anıp şirketi bir kez daha övmüş olsa da YGE hayır kurumu değil) ama ciddi karlar da
elde etmediler. Bu sebeple şirket Epik High’la olan ayrılığından toparlayamayacağı
bir zarar görmeyecek. Her ne kadar olay ilk duyurulduğunda kısa süreli bir hisse değeri
düşüşü dalgalanması yaşamış olsa da.
Bu sebeple gelelim
ikinci sorumuza: Şu YG gerilemesi ne menem bir şeydir? Basitçe açıklamak
gerekirse kpop fanlarının iddia ettiğinin aksine kendisi tam bir Van Gölü
Canavarı: Yani öyle bir şey yok. Çünkü ekonomik açıdan baktığınızda YGE’nin
omurgası Big Bang’in sadece beşte biri ortada olmasına rağmen şirket senenin
ilk iki çeyreğinde büyüme kaydedip hisse sıralamasında üç büyükler arasındaki ikinci
yerini korumaya devam etti (Gerçi görünüşe göre BigHit piyasaya dalarsa hemen
SM’in kuyruğuna takılıp YGE Corp’u yerinden edecek ama...). BLACKPINK antileri
ne derse desin tipik bir YG grubu hareketi sergileyip lokal pazarda yerini
sağlamlaştırdı, IKON ve WINNER da sessiz ve derinden (tamam Seunghoon o grupta
olduğu sürece WINNER için sessiiiiz kısmı biraz uydurma olabilir) hiç de kötü
iş yapmıyor. Ayrıca şirketin yeni bir kız ve erkek grubu çıkaracağı da
konuşuluyor ki büyüme olarak yorumlanacak bunun da şu anki yükselişine olumsuz
etkisi olamaz diye düşünüyorum. Buna bağlı olarak gene ana konumuz ayrılıklara dönersek: Yakın
zamandaki hiçbir ayrılık YGE’nin maddi bunalımıyla alakalı olmayacak. Çünkü
olay tam bir 404 Not Found.
Buraya WINNER koydum. Çünkü onları seviyorum. Çünkü bakması çok güzel. Çünkü neden koymayayım?
Ehhe~
Son olarak Epik
High’ın yarattığı krizi (!) fırsata çevirme planları yapan diğer grup
fanları, bu kısım size: Bahsettiğiniz
kişiler şirketten ayrılır mı? Birçoğu için cevap kocaman bir hayır. WINNER?
Kesinlikle hayır. Big Bang? Yapmayın, Seungri şirket üzerine yapılsın diye bekliyor...
IKON? İyi de neden? BLACKPINK? Yok artık...
Hiçbir kpop temelli grubun YGE’yi terk etmekle sağlayabileceği bir fayda
yok. Biliyorum; aralıksız olarak zindanlardan, işkencelerden, kendi grubunuzun
şirkette hak ettiği yerde olmadığından yakınıp stres atmaktan hoşlanıyorsunuz
(benim de bir zamanlar hobimdi, insanda sauna etkisi yapıyor; aynı gevşeme,
aynı üç gün huzur içinde uyurum duygusu...) ama gerçeklere baktığınızda
yönetimi dandik izlenimi uyandırsa da yeri sağlam bir şirket ve orayı terk
etmenin bu saydığımız isimlere en basitinden prodüksiyon aşamasında aynı
imkanları bulamayacakları için yarardan çok zararı olur (Big Bang bile
etkilenecektir, ciddiyim. SM’den çıktıktan sonraki ilk JYJ Mvsini hatırlayın.
Bunlar hep para arkadaşlar.). Ama AKMU ve Lee Hi ya da bu şekilde şirkete
alınıp ışıksız odalara terk edilmiş
indie sahnesinde de yerini bulabilecek bir çok YGE bünyesindeki artist?
Açıkçası bunlar olabilir. Olursa mutlu oluruz. İkinci dileğim de bu hatta çünkü
yeni bir Tablo prodüktörlüğündeki Lee Hi albümüne asla hayır demem.
Yani durum böyleyken
böyle... YGE bir iyi sanatçısını daha kaybetti ama bu ayrılık iki tarafa da
ciddi zararlar verecek gibi durmuyor. Şimdi tek yapmamız gereken umutla yeni
Epik High albümü beklemek ve bu arada YGE’nin Epik Highlı güzel günlerini
hatırlamak adına belki bir Eyes, Nose, Lips açıp dinlemek. Hatta siz zahmet
etmeyin ben sizin için şuraya bırakıvereyim:
*Tajinyo da nedir diyenler için: Basitçe anlatmak
gerekirse Tablo’nun Stanford mezunu olmadığının iddia edilmesi ve bu konuyla
ilgili suçlanması. 2009da başlayan ve 2010da ortalığı kasıp kavuran bir olay
bu. Çünkü kendilerine Tajinyo diyen bu gruba göre Tablo’nun Stanford gibi bir
üniversiteden üç buçuk yılda hem lisans hem de yüksek lisans diplomasıyla mezun
olması imkansızdı. Olay ailesinin ve çocuğunun ölümle tehdit edilmesine kadar
gitmişti (burada eve, bizzat annesine edilen tehdit telefonlarından, karısının
onunla evlendiği için eleştirilmesinden, sokaklarda atılan soğuk bakışlardan,
tam bir dışlanmadan bahsediyoruz). Üstelik resmi açıklama yapıldıktan sonra
bile gittikçe büyüyen bu nefret grubu belgelere inanmamayı seçmişti, çünkü
Stanford’a olan kaydında Daniel Seon Wong Lee ismini kullanan Tablo’nun oradan
mezun olan kişiyle aynı kişi olmadığını iddia ediyorlardı. Bir de bütün bunların üstüne Epik High’ın o
zaman bulunduğu şirket olan Woollim de skandalla ilgili belirgin bir adım
atmadı. Tablo’yu savunan gazeteciler bile en basit tabirle eleştirildi,
hepsinin satın alınmış insanlar oldukları iddia edildi. Ardından Tajinyo’dan
birileri Tablo ile aynı sene yani 2002 yılında Stanford makine mühendisliğinden
mezun olmuş bir başka Daniel Lee buldular ve Tablo’yu onun kimliğini çalmakla
suçladılar. Ki o kişi sonradan ortaya çıkıp durumu açıklamıştı. Tablo’nun ailesinin
o küçükken Kanada’ya gitmesi sonucu aldığı Kanada vatandaşlığının askerden
kaçmak için düzenlenmiş bir sahtecilik olduğunu iddia ettiler ve bununla ilgili
4 Koreli tarafından kendisine dava açıldı. Ardından Standford’da onunla beraber
Koreliler kulübünde bulunan arkadaşlarının bir kısmı durumla ilgili bildirimler
vermeye başladı ve bazıları onların da sahte olduğunu iddia etti. Son olarak
Tablo MBC ile beraber Stanford’u ziyaret etti ve diplomasını orada kontrol
ettirdi. Öyle bir olay ki o zamanki Kore Başkanı’nın bile hakkında yorum
yaptığı, ciddi davaların açıldığı ve sonunda Tajinyo forumunun kurucusunun 2010
Ekiminde yakalanmasıyla bir şekilde sona eren ama Tablo’yu ve ailesini sonuna
kadar etkilemiş bir karmaşa.
Diplerden bir notçuk: Yazı yazmayı özlemişim. Belli oluyor
mu bilmiyorum ama, özlemişim. Özlemişim, özlemişiiiiiiiim...
Bu sebeple bir sonrakinde görüşmek üzere... Akıntı bizi nereye götürürse...
Tabi akıntıya kendimizi bırakmadan önce bu konuyla ilgili düşüncelerinizi aşağıda belirtirseniz bu garibi mutlu etmiş olursunuz. Siz bütün bu ihtiraslı YGE ayrılıkları hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizce Big Bang üyeleri asker dönüşü bir tezkere de YGE'den mi almalı? Ya da Seunghoon'u bana vermeliler m- Bir saniye... Bu tamamen başka bir konu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder